sobota, 10 kwietnia 2021

[PL] - GT10 dobór kół asfalt

Wprowadzenie

Tor asfaltowy jest zupełnie innym wyzwaniem niż wykładzina.

Poprawnie dobrane koła zapewniają sukces w danych warunkach.

Na wykładzinie zawsze jest:

- grip,

- taka sama temperatura,

- brak wiatru,

- nagumowana ścieżka oraz miejsca z brudem wyścigowym (tego unikamy).


Na asfalcie jest dowolna kombinacja:

- jest grip albo nie ma gripu,

- jest gorąco albo zimno, może się to zmienić dosłownie w ciągu 30 minut przed biegiem na którym tobie zależy,

- słońce świeci albo chmury zajdą, zmiana temperatury,

- wieje wiatr albo nie wieje (JELCZ, Nowy Sącz, względny spokój w Rudzie),

- jest nawiewany kurz albo i nie,

- trawa wykoszona na asfalcie przez 1/8,

- ziemia narzucona przez inne modele, (tak to w Rudzie),

- inne dowolne problemy związane z pogodą, deszczem ...

Dobór kół - twardości

To zależy ... ogólne zasady RCLamus'a:

- średnica tył ContactRC około 57 do 58mm, (balon z pudełka nie jest optymalny),

- średnica przód, -2mm względem tyłu, takie 55mm,

- twardości pianki zależą od dowolnego problemu danego dnia, a nawet chwili, ale ogólnie PRZÓD zawsze twardszy od TYŁU w Polsce,

- zestaw #1 pianek, przód 38, tył 30 (ContactRC), to w przypadku jak jest mała przyczepność, trzeba zmusić GT10 ustawieniami pod koła do poprawnej jazdy,

- zestaw #2 pianek, przód 38, tył 35 (ContactRC), to w przypadku jak jest jakaś sensownie zbudowana przyczepność, tor jest czysty, dalsze poprawienie robić ustawieniami podwozia,

- Hudy Arena 2018 jeździłem swoją samoróbką (psułem okrążenia jak się tylko dało), ale tam na asfalcie zadziałały koła wykładzinowe, przód 35 średnica 53, tył 38 średnica 54 z płynem CS High Grip #6400. Można było iść pełnym ogniem, ale i tak brak umiejętności i opanowania doprowadził mnie do słabego wyniku. Smarowanie jak na wykładzinie!!! Taki był grip... Robert Gu. wygrał w pięknym stylu!

Ogólnie więcej na asfalcie można osiągnąć poprawna konstrukcją GT10 pod ten rodzaj torów i setupem niż kołami.

Możecie zapytać dlaczego tak?

RCLamus ma teorię i praktykę taką:

- lepiej mieć z tyłu 1 stopień twardsze niż miększe, ale to też zależy od warunków (temperatura otoczenia i asfaltu),

- miększe koła szybciej tracą przyczepność na tyle, odkleja się cała ośka, błędne jest rozumowanie, że jak nie trzyma 30, to 25 pomoże, NIE, NIE POMOŻE, a pogorszy!

- koła na przód zawsze twardsze (polskie tory), aktualnie konstrukcje GT10 dostępne na rynku są budowane pod wykładzinę, więc z geometrii i możliwości ustawień, z założenia przód trzyma jak przyklejony, dlatego TWARDE koła na przodzie na asfalcie się toczą, nie trzymają mimo, że geometria zmusza je do tego, ale o tym w innych wpisach dlaczego coś jest lepsze tu, a to jest złe i psuje radość z wyścigów na asfalcie,

- asfalt w Polsce mimo, że ma zbudowaną przyczepność trzeba traktować jako low grip,

- dobierać pianki pod konkretne warunki, tak samo płyn do smarowania (Jelcz),

- skupić się na ustawieniach podwozia w taki sposób, że tył trzyma, natomiast przód toczy się wybierając kierunek zadany przez kierowcę,

- delikatnie z gazem, ponieważ odklei tył i będzie obrót,

- lepiej, żeby GT10 wychodziło przodem zawsze i wszędzie niż miało tendencję do obracania, tendencja do obracania będzie się tylko nasilać z każdym biegiem, wtedy znów ustawienia podwozia,

- jak tył trzyma i klei to wtedy dopiero można myśleć nad zwiększeniem przyczepności z przodu, ale dalej ustawienia geometrii niż zmiana twardości pianki.

Smarowanie kół na asfalcie

Moje doświadczenie wskazuje, że:

- płyny rzadkie takie jak CS HighGrip #6400, Robitronic (opisany na blogu) czy WD40 spisują się lepiej od gęstych oleistych,

- smarowanie kół tył - długo, im dłużej tym lepiej, ale to zależy od warunków, ogólnie takie 45 minut to jest minimum, dobre efekty osiągałem gdy koła były smarowane około 1 godziny, taka pianka 35 robiła się miła i przyjemna i ładnie kleiło do asfaltu,

- postawienie GT10 na mokrych kołach na asfalcie jest złym pomysłem, oblepiają się brudem, wyjazd z pitlane i już jest źle, 

- koła przecierać ręcznikiem papierowym, stawiać na przyczepnym/czystym i rozgrzewke robić tylko po przyczepnym i czystym!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz