Wprowadzenie
Tor asfaltowy jest zupełnie innym wyzwaniem niż wykładzina.
Poprawnie dobrane koła zapewniają sukces w danych warunkach.
Na wykładzinie zawsze jest:
- grip,
- taka sama temperatura,
- brak wiatru,
- nagumowana ścieżka oraz miejsca z brudem wyścigowym (tego unikamy).
Na asfalcie jest dowolna kombinacja:
- jest grip albo nie ma gripu,
- jest gorąco albo zimno, może się to zmienić dosłownie w ciągu 30 minut przed biegiem na którym tobie zależy,
- słońce świeci albo chmury zajdą, zmiana temperatury,
- wieje wiatr albo nie wieje (JELCZ, Nowy Sącz, względny spokój w Rudzie),
- jest nawiewany kurz albo i nie,
- trawa wykoszona na asfalcie przez 1/8,
- ziemia narzucona przez inne modele, (tak to w Rudzie),
- inne dowolne problemy związane z pogodą, deszczem ...
Dobór kół - twardości
To zależy ... ogólne zasady RCLamus'a:
- średnica tył ContactRC około 57 do 58mm, (balon z pudełka nie jest optymalny),
- średnica przód, -2mm względem tyłu, takie 55mm,
- twardości pianki zależą od dowolnego problemu danego dnia, a nawet chwili, ale ogólnie PRZÓD zawsze twardszy od TYŁU w Polsce,
- zestaw #1 pianek, przód 38, tył 30 (ContactRC), to w przypadku jak jest mała przyczepność, trzeba zmusić GT10 ustawieniami pod koła do poprawnej jazdy,
- zestaw #2 pianek, przód 38, tył 35 (ContactRC), to w przypadku jak jest jakaś sensownie zbudowana przyczepność, tor jest czysty, dalsze poprawienie robić ustawieniami podwozia,
- Hudy Arena 2018 jeździłem swoją samoróbką (psułem okrążenia jak się tylko dało), ale tam na asfalcie zadziałały koła wykładzinowe, przód 35 średnica 53, tył 38 średnica 54 z płynem CS High Grip #6400. Można było iść pełnym ogniem, ale i tak brak umiejętności i opanowania doprowadził mnie do słabego wyniku. Smarowanie jak na wykładzinie!!! Taki był grip... Robert Gu. wygrał w pięknym stylu!
Ogólnie więcej na asfalcie można osiągnąć poprawna konstrukcją GT10 pod ten rodzaj torów i setupem niż kołami.Możecie zapytać dlaczego tak?
RCLamus ma teorię i praktykę taką:
- lepiej mieć z tyłu 1 stopień twardsze niż miększe, ale to też zależy od warunków (temperatura otoczenia i asfaltu),
- miększe koła szybciej tracą przyczepność na tyle, odkleja się cała ośka, błędne jest rozumowanie, że jak nie trzyma 30, to 25 pomoże, NIE, NIE POMOŻE, a pogorszy!
- koła na przód zawsze twardsze (polskie tory), aktualnie konstrukcje GT10 dostępne na rynku są budowane pod wykładzinę, więc z geometrii i możliwości ustawień, z założenia przód trzyma jak przyklejony, dlatego TWARDE koła na przodzie na asfalcie się toczą, nie trzymają mimo, że geometria zmusza je do tego, ale o tym w innych wpisach dlaczego coś jest lepsze tu, a to jest złe i psuje radość z wyścigów na asfalcie,
- asfalt w Polsce mimo, że ma zbudowaną przyczepność trzeba traktować jako low grip,
- dobierać pianki pod konkretne warunki, tak samo płyn do smarowania (Jelcz),
- skupić się na ustawieniach podwozia w taki sposób, że tył trzyma, natomiast przód toczy się wybierając kierunek zadany przez kierowcę,
- delikatnie z gazem, ponieważ odklei tył i będzie obrót,
- lepiej, żeby GT10 wychodziło przodem zawsze i wszędzie niż miało tendencję do obracania, tendencja do obracania będzie się tylko nasilać z każdym biegiem, wtedy znów ustawienia podwozia,
- jak tył trzyma i klei to wtedy dopiero można myśleć nad zwiększeniem przyczepności z przodu, ale dalej ustawienia geometrii niż zmiana twardości pianki.
Smarowanie kół na asfalcie
Moje doświadczenie wskazuje, że:
- płyny rzadkie takie jak CS HighGrip #6400, Robitronic (opisany na blogu) czy WD40 spisują się lepiej od gęstych oleistych,
- smarowanie kół tył - długo, im dłużej tym lepiej, ale to zależy od warunków, ogólnie takie 45 minut to jest minimum, dobre efekty osiągałem gdy koła były smarowane około 1 godziny, taka pianka 35 robiła się miła i przyjemna i ładnie kleiło do asfaltu,
- postawienie GT10 na mokrych kołach na asfalcie jest złym pomysłem, oblepiają się brudem, wyjazd z pitlane i już jest źle,
- koła przecierać ręcznikiem papierowym, stawiać na przyczepnym/czystym i rozgrzewke robić tylko po przyczepnym i czystym!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz