sobota, 10 kwietnia 2021

[PL] - GT10 dobór kół wykładzina

Wprowadzenie...

Dobierzesz poprawnie koła na wykładzinę to będziesz 'zwycięzcom'!!!

Do sedna, dawno temu był taki przepis, że jeździło się na dozwolonych rodzajach kół. Producent dowolny (Jaco, CRC, BSR), oznaczone one były paskiem lub kolorem felgi, twardość 38 na przód i tył. Z czasem ten zapis został zlikwidowany ponieważ dostęp do pianek był utrudniony (różne przyczyny w Polsce). 

Więc już nie pamiętam od kiedy, ale można mieć dowolne pianki w GT10.

Dobór kół - twardości

Ale reguła która rządzi moim GT10 jest taka:

- początek imprezy, tył 35, przód 38 (ponieważ nie ma przyczepności, wykładzina jest zakurzona, nie ma jeszcze ścieżki), to takie jeżdżenie jak po śliskim. Przód mniej trzyma od tyłu, lepiej, żeby GT10 miał 'understeer'.

- środek imprezy, tył 38, przód 38, ponieważ grip wzrósł, twardsze koła na tyle dają odczucie, że jedzie 'lżej', a tak samo dobrze skręca. Gdyby zostawić przód 38 i tył 35, to będzie takie odczucie, że nie skręca, że tył trzyma za mocno. Nie pomoże tutaj zmiana płynu czy mniejsze smarowanie tyłu, a dłużej przodu!

- koniec imprezy, tył 38 (albo nawet 40), przód 35! Grip jest tak wysoki, że tylnia oś ma się toczyć na twardszej piance (ale i tak będzie trzymać w zakręcie), natomiast przód dzięki 35 zaczyna mocniej trzymać, czyli lepiej skręcać.

I tutaj jest paradoks ustawień oraz doboru kół.

Lepszy wynik osiągam zaczynając od samego początku jechać tył 38, a przód 35, niż dobierając koła względem wzrastającej przyczepności. Delikatne zmiany w ustawieniach podwozia, ale o tym kiedy indziej ... 

Średnice kół - grubość pianki ma znaczenie

Wspominałem już o grubości pianki od felgi, ostateczną średnicę kół zostawiam czytelnikowi! Nie wiem jakiego producenta koła będą używane...

Zasada jest taka, im mniejsze koło tym szybciej!

Grubość pianki przód:  od 1.5mm do  2mm, maksymalnie 2.5mm. Czyli średnica koła super wyścigowego Contact RC jest około 53mm w moim przypadku.

Grubość pianki tył:  od 2mm, do 2.5mm, maksymalnie 3mm. Czyli średnica koła super wyścigowego Contact RC jest około 54mm do 54.5mm w moim przypadku.

Prawdą jest to, że używając zestawu przód 52/tył 53.5 jest się szybszym na każdym okrążeniu niż przód 53/tył 54. Dlatego, że na ciut większych kołach GT10 zaczyna mieć tendencje do ROLOWANIA, czyli nie wejdziesz w zakręt szybciej i ciaśniej. Różnica jest nawet do 0.5sec.

Jest też pewne ograniczenie średnicy kół na tyle. Poniżej grubości pianki 2mm, tak 1.5mm, da się jechać, jest to najszybsza możliwa kombinacja, ale nie można popełnić błędu. Odkleja tył i jest to wtedy 'OVERSTEER', lecisz w ścianę... co miałem okazję sprawdzić...

Średnice felg

Tak! Średnica felgi ma znaczenie!

Te samo podwozie na kołach BSR jest szybsze niż na kołach Contact RC!!!

Jeżeli pamiętacie, średnica felgi BSR to 47mm, a Contact RC 50mm. Nie zmienia się tzw 'rolloutu' czyli przełożenia silnik/odbiór (wzoru nie podam, bo to jest na oddzielny artykuł). Wystarczy zmienić koła na BSR, poprawić prześwit i mieć jeszcze szybsze GT10 w zakręcie. Tylko ten koszt BSR ...

Średnica BSR przód to 50 mm, tył 51mm, tam prawie nie ma pianki ... Tak jeżdzą w USA, 1S lipo, 13.5T blinky, 930gram wagi. Stawiam wniosek, że BSR w USA są tańsze, ponieważ są tam produkowane ...

Podsumowanie

- Znaczenie ma średnica kół,

- Znaczenie ma średnica felgi,

- Znaczenie ma stan felg i pianki,

- Znaczenie ma dobór twardości kół w trakcie imprezy.


Tak, specjalnie napisałem 'zwycięzcom'! Sam walczyłem z kołami, średnicami, widzę też, że dobrze jeżdżący Koledzy męczą się przez zły dobór kół. Czasem zatoczenie na inną średnicę może dać 1 okrążenie więcej. Ale co ja tam będę podpowiadać...

Więc Koledzy, toczymy koła do prawie felgi na wykładzinie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz