niedziela, 11 kwietnia 2021

[PL] - GT10 układ podwozia (aktualizacja 2024)

Wprowadzenie

Nie ma uniwersalnego podwozia.
To co jest super na wykładzinie staje się utrapieniem na asfalcie.

Wymienię i opiszę układy podwozi.

Który układ jest lepszy i w jakich warunkach.

Położenie akumulatora.

Akumulator może być umieszczony w podwoziu:

- wzdłuż na przód, w przypadku CRC można dać jeszcze bardziej na przód, ten układ jest dobry w wolnych klasach GT10. W przypadku 10.5T, sprawdziłem, że akumulator na przodzie dodaje skrętu, ale niestety tył jest bardzo łatwo odkleić. Przy wejściu w zakręt jest łatwiej o 'oversteer', uczucie jest takie, że nagle tylna oś traci kontakt z podłożem.

Nie pozwala na najmniejsze błędy wejścia w zakręt, za szybko, za wolno, za ciasno, za szeroko. Musisz każdy zakręt wejść i wyjść idealnie.

Aktualnie posiadam CRC, wcześniej Xray X10 2018 w tym układzie położenia akumulatora nie pozwalał mi jechać skutecznie jak w układzie tylnym, ale o tym kiedy indziej...


 

- wzdłuż na tył, taki układ jest w ocenie RCLamusa optymalny dla szybszych klas silnikowych, inicjalne przekazanie wagi na przednią oś w trakcie wejścia w zakręt jak następnie powrót na tył jest wyraźniejszy. Nie odkleja tylnej osi czyli nie obraca (nie ma oversteeru). 

Ten układ jest minimalnie wolniejszy od opisanego wyżej (wzdłuż na przód). Pozwala na więcej błędów dla kierowcy.


 

- w poprzek przy tylnej belce od słupków, między linkami, jest to układ na tory z niską przyczepnością, czyli asfalt.

- w poprzek przy tylnej belce - jednak nie polecam, żle się tym jeździ, te podwozie na rysunku przerobiłem tak jak CRC wyżej. Wzdłuż bardzo fajna konstrukcja samoróbka wyszła na asfalt jak i na wykładzinę. Kulka między przodem, a tylnim wózkiem jest praktycznie tak nisko jak w CRC ck25ar i to własnie było kluczem do sukcesu tego podwozia! W tym przykładzie jak na zdjęciu ciężko było mi wyszukać jakieś wyśrodkowanie zachowania. Albo odkręcał tył w zakręcie (wejscie) albo docieśniał wyjście z zakrętu. Raczej tu chodziło o to, że byl fizycznie za ciężki z tyłu... Dlatego zmieniłem ten układ na inny.

Przypomniałem sobie o tym wpisie ot tak ... 2024/09....

Łatwość zmiany kierunku

Łatwością zmiany kierunku jazdy określam prędkość tej zmiany oraz powrót do jazdy na wprost.

Układ wzdłuż najszybciej zmienia kierunki, jest perfekcyjny na wykładzinę. Na asfalcie staje się utrudnieniem, ponieważ przyczepność asfaltu nigdy nie jest tak samo wysoka jak najniższa wykładzinowa. Samochód w takim układzie jest bardziej odpowiada na ruchy kierownicy. Szybciej tez wraca z zakrętu do jazdy na wprost.

Układ w poprzek wolniej zmienia kierunki, wolniej tez wraca z zakrętu do jazdy na wprost. W przypadku wyścigów wykładzinowych podwozie w takim układzie płynie, łapie przechył, następnie w zakręt, kontra do drugiego zakrętu, i zanim przełoży się na drugą stronę mijają cenne ułamki sekund. Można to przyśpieszyć super twardymi sprężynami bocznymi, ale to dywagacje na inne wpisy w blogu RCLamus'a. Taki układ jest spokojniejszy do jazdy po asfalcie. Tory są szerokie, przyczepność mniejsza niż wykładzina. Więc wtedy jest potrzebne podwozie które jest 'ospałe' co do zmiany kierunku jazdy.

Układ podwozia wąski, wzdłużny. 

Dobrym przykładem takiego układu jest Xray X10 2018.

Podwozie jest bardzo skuteczne na wykładzinie, należy tylko dopracować przód, tak aby miał skasowane luzy (metodę opiszę w innym wpisie).

Tak wyglądał mój Xray X10 z elektroniką i bez. Jak widać podwozie jest bardzo wąskie. Ten samochód miał bardzo szybką tranzycję z jednej strony na drugą.

Polecam na wykładzinę, odradzam na asfalt. Asfalt musi mieć przyczepność takiego poziomu jak minimalna wykładzina.

RCLamus lamusił na asfalcie oprócz jednej imprezy w Nowym Sączu (tam była super przyczepność 1x na tyle rund).


Układ podwozia wąski, wzdłużny, linki pod kątem

Dobrym przykładem jest CRC Gen-X 10 SE.

Zaznaczyłem linki które są pod znacznym kątem, zwiększają one skręt!

Rewelacyjne podwozie na wykładzinę. Na asfalt też CRC daje możliwość takiego ustawienia przodu, że da się jechać. Niestety na asfalcie nie wybacza błędów, nie znalazłem ustawienia które z notorycznego OVERSTEER zrobi UNDERSTEER!



Układ podwozia szeroki, linki równoległe.

Są to już starsze konstrukcje. Jedne umożliwiają tylko układ poprzeczny akumulatora, inne poprzeczny lub wzdłużny.

Dobrym przykładem jest Team Associated 10R5 oraz rozwojowa wersja 10R5.1

Team associated 10R5 umożliwia tylko akumulator w poprzek, bez przeróbek inny układ jest niemożliwy.

Team associated 10R5.1 umożliwia dwa układy akumulatora, wzdłuż oraz w poprzek. Wzdłuż może być przód lub na tył. (Robert Gu jeździ w takim układzie jak na zdjęciu, zawsze i wszędzie objeżdza RCLamusa).

Podsumowanie

Każde podwozie jest dobre!

Mam nadzieję, że po przeczytaniu wpisu sam wyciągniesz wnioski co i kiedy jest dobre, co przeszkadza w jeździe w danych warunkach, co pomaga i można odejść konkurencji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz